20-de-mituri-despre-sănătate.-Adevărat-sau-fals
23 iun.

Subiectul sănătății este mereu înconjurat de zvonuri, mituri și păreri. Vom încerca în cele ce urmează să le clarificăm pe cele considerate a fi cele mai frecvente și mai cunoscute.

Vom diseca 20 de mituri și vom încerca să facem lumină. Iată răspunsurile noastre:

Petele albe ale unghiilor indică lipsa calciului ?

Gresit. Petele albe observate în unghii și care dispar odată cu creșterea lor, nu indică o lipsă a calciului, a zincului sau a altor vitamine. Aceste pete se formează în urma unor lovituri sau a unor puncte de presiune în timpul manichiurii sau a unor bule de aer prinse în eponichium.

Morcovii sunt buni pentru ochi?

Fals. Morcovii reprezintă o sursă de vitamină importantă pentru ochi și anume vitamina A, betacarotenul. Cu toate acestea, în cantități normale, aceasta nu influențează capacitatea noastră vizuală. Există însă o substanță importantă pentru vedere, formată din proteine și vitamina A. Astfel că vederea scotopică depinde într-adevar de vitamina A.

Vegetarienii trăiesc mai mult?

Fals. Unele studii susțin că persoanele vegetariene trăiesc mai mult. Cu toate acestea, longevitatea depinde nu atât de lipsa consumului de carne și a alimentelor de origine animală, cât de schimbarile de stil de viață adoptate odată cu acestea, și anume un stil alimentar mai sănătos, un consum mai mic de alcool, renunțarea la fumat și practicarea de sport.

Alcoolul încălzeste ?

Fals. Senzația de caldură apare imediat după ce este consumat alcoolul, deoarece acesta provoacă o creștere a pulsului. Însă ca urmare a dilatării vaselor de sânge, tensiunea scade, astfel că este afectată circulația. Corpul se răcește imediat, astfel că alcoolul are exact efectul opus.

Cititul la lumina slabă afectează ochii?

Gresit. Cititul în condiții slabe de lumina obosețte ochii, care se usucă și încep să ardă, astfel că pe termen scurt, vederea aste afectată. Se recomandă evitarea conducerii autoturismului după astfel de momente. Însă dupa o scurtă pauză, capacitatea vizuală revine complet.

Spanacul este sanatos deoarece contine foarte mult fier?

Fals. Spanacul constituie o legumă importantă care sprijină dezvoltarea musculaturii, a capacitatii vizuale și a căilor respiratorii. Însă conținutul de fier este doar puțin mai mare decât cel al ciocolatei. Mitul se datorează unei virgule plasate gresit. În urma cu peste 100 de ani, conținutul de fier al spanacului a fost stabilit ca fiind 2,9 miligrame în 100 de grame de spanac, însă dintr-o eroare, rezultatul inregistrat a fost de 29 de miligrame, greșeala propagată de-a lungul a generații întregi.

Legumele proaspete sunt mai sănătoase decât cele congelate? 

Fals. Dacă legumele nu provin din gradina proprie sau de la țăranii din vecinatate, puteți considera că legumele congelate conțin mai multe vitamine decât cele din supermarket. Legumele sunt transportate de regulă de la distante mari, fiind depozitate timp îndelungat. În plus, de cele mai multe ori sunt culese când încă nu sunt coapte, în timp ce legumele congelate sunt recoltate coapte și congelate în mai puțin de o oră de la recoltare. În aceste condiții, substanțele vitale se descompun foarte încet.

Acufenele nu pot fi combatute?

Fals. Este importantă consultarea unui medic la primele senzații de acufene (zgomote resimțite în urechi), mai ales atunci când acestea nu dispar după un somn odihnitor sau după câteva ore. Atunci când sunt prezente și alte simptome cum ar fi pierderea auzului sau senzația de amețeală, vă recomandăm să consultați un medic. Cu cât acufenele sunt tratate mai devreme, cu atât șansele de vindecare sunt mai mari. Cele mai bune șanse de recuperare se înregistrează în primele trei luni de la instalarea primelor simptome.

Sforăitul este inofensiv?

Gresit. Sforăitul constituie o relație completă între respirație și musculatura adormită a cavității nazale și faringiene. Atunci cînd căile respiratorii se îngustează, se formează zgomotele specifice sforaitului. Există câteva condiții anatomice predilecte cum ar fi polipii și amigdale mărite, care accentuează efectul.

Odată cu înaintarea în vârstă, musculatura slăbește, fapt ce favorizează sforăitul. Persoanele care sforăie au uneori în somn pauze în respirație (apnee în somn), timp în care respiratia este întrerupta timp de minim 10 secunde. Apeea în somn conduce la scăderea oxigenarii creierului și se poate asocia cu un somn agitat, neodihnitor dar și cu simptome diurne (tulburări de memorie și de concentrare, anxietate sau depresie). Dacă episoadele devin frecvente poate fi afectată sănătatea întregului organism, în special inima și creierul, de  aceea este necesar un consult medical de specialitate. Sforăitul instalat în timpul răcelii este însa inofensiv.

Bronzarea în prealabil la solar preîntâmpină arsurile solare?

Fals. Bronzarea la solar nu este benefică în nici un caz. În solar se folosesc în special razele UVA. Acestea bronzează pielea, însă nu conferă nici un fel de protecție împotriva arsurilor solare. În plus, radiaţiile UVA sunt responsabile de fenomenul de îmbătrânire prematură a pielii, scăderea imuntății generale a organismului și cresterea riscului mutațiilor AND-ului celular cu apariția cancerului de piele.

Parul ud provoacă răceală?

Fals. Parul ud în sine nu poate provoca răceala. Abia atunci când virusii răcelii se instalează în mucoasa nazala și a faringelui, părul ud poate facilita răceala, datorită efectului de răcire pe care îl are asupra corpului. Același lucru este valabil și în cazul picioarelor reci. Circulația din mucoasa nazală scade, fapt ce conduce la uscarea lor, condiție ideală pentru instalarea virusilor răcelii.

Grăsimea începe să ardă abia dupa 30 de minute de sport?

Fals. Corpul începe să ardă grăsime, la puține minute după ce începeți să practicați sport. Inclusiv o simplă alergare de rezistență este suficientă pentru a arde grăsimea. Cu toate acestea, pentru o ardere semnificativă de grasimi, este necesar să practicați un sport de anduranță timp de 30-45 de minute. Retineți: arderea grăsimilor continua pentru scurt timp, inclusiv după încetarea activității fizice.

Nu beți apă după ce ați mâncat fructe cu samburi  

Gresit. În trecut această recomandare era parțial adevărată, deoarece calitatea apei nu este cea cu care suntem obisnuiți astăzi. Astfel, odată ajunse bacteriile în stomac, împreună cu procesul de fermentare al fructelor, provocau neplăceri și dureri de burtă.

Înotul este bun pentru spate?

Gresit. Doar înotul pe spate este potrivit pentru statură și pentru spate. În timpul înotului, mușchii paravertebrali se contractă, în special atunci când capul este menținut deasupra apei, fapt mai puțin benefic pentru musculatura spatelui și pentru articulația genunchiului. Sunt afecțiuni ale scheletului și coloanei vertebrale care indică sau contraindică practicarea anumitor sporturi. Dacă aveți probleme cu spatele cel mai indicat este să consultați un medic specialist înainte de a vă apuca de înot sau de practicarea altui sport.

Băuturile cu gheață sunt cele mai bune răcoritoare?

Fals. Băuturile reci extrag o parte din energia corpului. Atunci când consumăm apă rece, spre exemplu, corpul încearcă mai întâi să o încălzească la temperatura corpului înainte de a ajunge în esofag. Energia folosită încalzește corpul mai mult decât ar putea băuturile reci să îl răcorească. De aceea se recomandă să consumați băuturi ușor calde în timpul verii.

Rănile trebuie să se vindece neacoperite?

Fals. Inclusiv medicii au crezut în acest mit vreme îndelungată. A fost demonstrat însă ca aerul mai degrabă usucă rănile. Ca urmare a formarii crustei, după vindecarea rănii este posibil cacicatricea rămasă să fie mai mare. De aceea se recomandă să acoperiți rănile cu un plasture. Celulele țesutului se vor vindeca fără a lăsa în urmă cicatrici.

Consumul de alimente la ore târzii îngrașă? 

Fals. Importantă este cantitate de calorii consumate într-o zi. Dacă balanța energetică este pozitivă, ați administrat mai multa energie decât ați consumat. În acest caz începe formarea grăsimii. În mod similar, o balanță energetică negativă indică o scadere a nivelului de grăsime. Multe persoane evită să mănânce seara, motivand activitatea gastrică. Stomacul produce zgomote specifice, fapt ce le tulbură somnul.

Coca-Cola este benefică împotriva diareii?

Fals. Cola este benefică doar pe termen scurt, deoarece reprezintă o sursa de hidratare și minerale, care se pierd ca urmare a diareii. Cofeina din cola stimulează rinichii, având un efect diuretic, fapt ce conduce la o pierdere și mai mare de lichide. În plus, carboacizii stimulează intestinele deja afectate.

Febra musculară trebuie combatută cu și mai mult sport?

Fals. Febra musculară este un simptom al suprasolicitării acute. Durerile resimțite cu fiecare mișcare sunt provocate de rupturi minuscule în țesutul muscular. Acestea pot evolua în inflamații locale. De aceea, se recomandă să evitați activitățile fizice până la vindecarea febrei musculare. Practicarea sportului este mai plăcută atunci când nu este însoțită de dureri.


sursa: Alphega Farmacie partener Farmacia Vichi Farm


Alphega Farmacie – o comunitate a farmaciilor independente din România

Lasă un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.